Szürke grafitkarika.
Hivatásom gyakorlása során többnyire felnőttekkel foglalkozom. A gyermekjólét és a családsegítés ugyan a gyermekek jobblétét
hivatott biztosítani, de jobbára arra a környezetre irányul, amelyben cseperednek. Most, hogy ’s hogy nem, itt ül előttem egy
hétéves, barna copfos kislány, Zsófi. Zsófi az utóbbi időben nagyon fél a betegségektől. A kislányt kicsit lefoglalom egy színes
képeskönyvvel, majd anyukájával feltérképezzük az előzményeket, családi eseményeket, vagy egyéb élményeket, melyek a
szorongásaihoz kapcsolódhatnak.
Majd igyekszem megnyugtatni, megtámogatni elsősorban őt, hiszen egy pánikoló anyuka néha nagyobb veszedelem, mint a
probléma maga.
Értekezünk arról, miben tud segíteni a háziorvos, mit érdemes ezzel kapcsolatban megbeszélni a kislány pedagógusaival-nevelőivel,
szükség esetén milyen elérhetőségen találnak gyermekpszichológust. Akár útra is bocsáthatnám őket, de látván Zsófi kérdő és
édesanyja kérlelő szemeit, azon töröm a fejem, mitévő legyek.
Látom, nem akarnak elmenni „csak úgy”. Valamit még várnak, ez így nekik nem kerek. Hát döntök! Megkérdezem a kislányt, hogy
elküldhetem-e egy rövid sétára az anyut? Nem messze, csak ide a sarok mögé, ahol pad is van, ha elfárad. És ha Zsófi úgy érzi,
azonnal megkeressük. Rábólint. Miután kettesben maradunk, izgatott várakozással mereszti rám zöldes-barnában játszó szemeit.
Előveszek egy papírt. Mellé teszek egy ceruzatartót telis-tele színes ceruzával és grafittal. Majd megkérem őt, rajzolja le nekem a
„betegséget”. Azt, amitől annyira fél. Zsófi pár másodpercig riadtan néz, majd látva a mosolygós bátorításomat, megkeres a színes
ceruzakavalkádban egy szürke grafitot. Rajzol egy kört. Egy szürke grafitkarikát! A hangsúly kedvéért erőteljesen rá is nyomja az
íróalkalmatosságot a papírra. Majd tétován rám néz. - Ez az, amitől félsz, Zsófi? – kérdezem kisvártatva. Határozottan bólint.
Kis ideig figyelmesen nézzük a félelem tárgyát, majd lassan felveszem a ceruzát és lopva fürkészve rezdüléseit elkezdek rajzolni a
kör köré hosszabb-rövidebb vonalakat. - Jééé…!! Napocska!!... – kiált fel csakhamar Zsófi.
Ösztönösen a sárga ceruzáért nyúl és befejezi, amit elkezdtem. Örömteli mosollyal nyugtázom a reakcióját. - Most én rajzolok egy
kört… - ajánlom fel óvatosan és már rajzolom is. - Te mit csinálnál belőle? Töprengve nézegeti, majd felkiált: - Virágot! – és
kiválaszt egy égszínkék ceruzát.
Elkezdődik a játék. Újabb és újabb szürke grafitkarikából megszületik egy labda, egy óra, egy biciklikerék, egy úszógumi, egy
mosolygós fej, csupa apró karikából álló színes karkötő, lámpa, szappanbuborékok, légballon… Mire végére érünk az ötleteknek,
Zsófi szeméből elvész az ijedt szomorúság. Pontosan ugyanúgy, ahogy a színek játékos kavalkádjában eltűnik a félelmetes szürke
grafitkarika is.
Még akkor is, ha valahol legbelül ott lapul még, Zsófinak ebben a pillanatban egyáltalán nem tűnik félelmetesnek. Már csak a
búcsúzásnál érződik a hangján egy kis aggodalom: - ...és Gerti néni, jöhetnék hozzád olyankor is, amikor nem félek?